Lapsepõlv
Juhan Liiv sündis 1864. aastal Riidmas Peipsi lähedal. Peres kasvas juba 4 poega ning oodati tütre
sündi. Paari aasta möödudes kolis pere elama Rupsi külla. Kuna Liivide maad
olid ühed kehvematest, oli vanematel raskusi nii laste koolitamise ja
kasvatamise kui ka majandusliku toimetulekuga, mille tõttu neid ka pilgati.
Liivi tervisehädad said alguse
varakult: esines seederikkeid, vettekukkumise tagajärjel tekkisid ka läkaköha
ja rinnahaigus. Peale selle oli ta väga valiv nii toidu kui inimestega, eelistas üksinda olla ja vältis teistega
suhtlemist. Teda narriti tema pika, kõhna ja kahvatu välimuse pärast. Juba
lapsest saati armastas Liiv looduses viibimist.
Niipea kui ta oli lugema õppinud,
sai see tema elupõliseks kireks. Kirjutamist õppis Liiv on vendadelt. Umbes
10-aastasena pandi Juhan Naelavere külakooli, kus antav haridus keskendus peamiselt
usuõpetusele.
Naelavere koolmeister pidas Juhanit
eeskujulikuks ja tubliks, kuid eraklikuks õpilaseks, kes tundis piinlikkust oma
kehvade riiete pärast. Kooli kõrvalt jäi Liivil aega ka viiulit õppida,
kusjuures ka kõik tema vennad olid viiulimängijad. Juhan Liiv tundis muusika
vastu sügavat huvi. Arvatavasti käis ta koolis kolm talve, kuid oli sunnitud
katkestama, sest tema vanematel polnud piisavalt materiaalseid võimalusi ning
nad tundsid muret ka poja tervisliku seisundi pärast.
1879. aastal sai Liiv
(15-aastasena) oma õpinguid jätkata Kodavere kihelkonnakoolis. Õppimist
raskendas tema tervislik seisund, muidu sai ta hakkama, vaid matemaatika
valmistas raskusi. Ta suhtles ka rohkem kaasõpilastega.
Tema kehalised haigused olid kõigile näha, kuid vaimsed probleemid jäid esialgu
varjatuks. Kodavere kihelkonnakool asus
looduskaunis paigas ja võib arvata, et just seal tegi Liiv esimesed
luulekatsed. Siiski jätkas ta muusikukarjäärist unistamist. Umbes 17 aasta
vanuselt jättis Liiv õppimise pooleli.
1882. aastal asus Liiv Avispea
kooli õpetaja kohale kuna tema vend oli
raskesti haigestunud ega saanud ise enam töökohal jätkata. Kuigi ta oli vaid
18-aastane ja viibis seal veidi üle aasta, oli sellel ajavahemikul suur roll
tema loomingus, sest just seal sai temast kirjanik. 1883. aastal tagantati Liiv ametist, sest
kogu Avispea kooli tabas rõugehaigus. Liiv naases terveks saades vanemate
juurde Alatskivile.
1883. aasta sügisel naases Liiv
Kodavere kooli, kuid käis tundides kui ise soovis, vabandades seda kehva
tervisega. Teistega suheldes oli ta kergesti ärrituv. 1884. aastal ei toetanud
vanemad enam tema edasiõppimist ning Liiv jäi koju.
1886. aastal jätkas ta õpinguid
Hugo Treffneri gümnaasiumis, kuid ta ei talunud distsipliini. Tüdinuna lahkus
ta juba sama aasta kevadel. Otsusele aitasid kaasa halb tervis ja terav
vahekord Treffneriga.
Liiv kui ajakirjanik
Tänu teistsugusele iseloomule ja
katkendlikule haridusele sai Liivist ajakirjanik, mis ühtlasi oli ka tema ainus
amet. Ta mõtles regulaarselt ka oma ajalehe loomisest. Liivi esimene töö oli
ajalehes Virulane, kus üheks tema kolleegideks oli Eduard Vilde. Viimane oli
täielik vastand Liivile - lõbus, kõike kergelt võttev ja tervisest pakatav. Koos töötades tekkis neil mitmeid
lahkhelisid. Varsti taipas Liiv, et ei ole veel ajakirjaniku ametiks valmis ja
lahkus.
1887. aasta septembri alguses
astus Liiv kirjavahetusse Sakala omanikuga. Nad said kokkuleppele ning kirjanik
kolis Viljandisse. Liivist sai lehe omaniku Jüri Peedi abiline. Alguses oli ta
töökohaga väga rahul, kuid üsna pea sattus masendusse. 1888. aasta augustis ta lehes Sakala enam ei töötanud, teadmata
põhjustel ei saanud Liiv enam Peediga läbi. 1889. aastal muutis Liiv meelt ja
jätkas tööd Sakalas, kuid ka see katse lõppes samamoodi. Rahatu ja kodutu Liiv
oli sunnitud naasma Treffneri gümnaasiumisse, kust ta ka abi leidis.
1890. aastal jätkas ta tööd Olevikus,
mis jäi tema viimaseks ajakirjanduslikuks töökohaks. Uues toimetuses Tartus
olid paremad tingimused kui Sakalas. Võib arvata, et tol ajal oli Liiv oma
vaimse ja kehalise küpsuse tipus. Liiv
tüdines aga varsti ja hakkas oma tervise pärast muret tundma. Sama aasta jaanipäeva
paiku Avispeal mõistsid juba lähedasedki, et kõik pole korras. Pidev töötamine
oli kirjaniku ebastabiilseks muutnud.
1891. aastal jäi Liiv kõhutõppe,
mis raskendas töötamist. Liivil tekkis
soov kirjanikuks hakata, kuid ta mõistis, et see pole nii lihtne. Olevikus töötamine
ei parandanud Liivi olukorda ei majanduslikult ega tervislikult, kuid ta sai
lihvida oma kirjanduslikke oskusi. Peale mõnda aega töötamist otsustas Liiv toimetusest
lõplikult lahkuda ja iseseisvaks kirjanikuks hakata.
Juhan Liivi proosalooming
Liivi kirjutisi on kõige enam
mõjutanud lapsepõlve maastikud, olud ja inimesed, nt sugulase Märt Liivi
jutustused erinevatest seiklustest.
Luuletajana arenes Liiv pikalt,
tema esimesed luulekatsed on pärit aastast 1882. Aastatel 1888-1892 tegeles ta
peamiselt proosaga, kirjutades idüllilisi tellimustöid, mis ei olnud kooskõlas
tema enda meeleseisundiga. Kõige vanem Liivi jutustus on „Peastetud“, mis ilmus
Sakalas. Esimesi isiklikke motiivne on märgata teoses „Nööpnõel“. Paraku pole Sakala ajajärgu looming just
kõige viljakam ning tema selleagsed kirjutised ei toonud eesti kirjandusse midagi
juurde.
Eriti hoogsalt tegeles Liiv
proosaloominguga aastal 1890, mis ühtlasi oli ka esimene aasta Oleviku juures.
1892. kirjutas Liiv ühe oma tuntuima teose „Vari“. Samal aastal andis ta välja ka
kogumiku, kus olid tema varasemad ajalehtedes ilmunud teosed, k.a „Peipsi pääl“.
Teose „Vari“, mille esialgne
pealkiri oli „Kui seda metsa ees ei oleks“, valmimiseks kulus 8-9 päeva.
Kirjutades oli Liiv optimistlik ning uskus, et on meistriteosega valmis saanud.
Teose autobiograafilisus tuleneb tegevuskohast, kus Liiv oli oma lapsepõlve
veetnud, nende kirjeldused ühtivad. Veel on põhjust arvata, et inspiratsiooni
ammutas Liiv oma isa juttudest, mis rääkisid teoorjuse ajast. „Vari“ on
väljapaistev, kuna tol ajal puudusid jutud, kus oleks käsitletud rahva elu ja
iseloomu.
1892. aastal otustas Liiv endale
kirjanikunimeks Juhan võtta, eelnevalt kandis ta nime Johannes. Tõenäoliselt
muutis ta nime eestistamise eesmärgil. 1892. aastast kuni oma elu lõpuni oli
Liiv elukutseline kirjanik.
Liivi luuletused
Liivi loetakse väärtuslikuks
luuletajaks alates aastast 1894. Sellest ajast pärineb ka luuletus „Kui tume
veel kauaks sinu maa“. Valdav osa tema
loomingust on kirjutatud haiguse ajal, säilinud luuletused on suures osas pärit
aastatest 1894-1911. Enamuse oma töödest põletas Liiv meeltesegaduses, kuid
toibudes luuletas ta samas vaimus edasi.
Kui tume veel kauaks ka sinu maa |
ja raske su koorem kanda,
kui enam ei jõuaks, ei jõuakski ka
sa soovide siniranda.
Täht süttib ehk taevas su üle veel,
lill tärkab suhaua pinnast,
ja sinu mõte ja sinu meel
kord tuksub su rahva rinnast -
ja liigub ja loob ja lehvitab
ja kaunid radasid rajab,
su rahva koda see ehitab
ja põlvest põlveni kajab.
Oluliseks osaks Liivi luuletustes
on loodusluuletused, kus peegeldub tema armastus lindude, lillede ja looduse
vastu. Ta on oma töödes kirjeldanud
kõiki aastaaegu ning eesti maastikke. Siiski on teada, et kõige armsam oli
talle sügis.
Sügise
Igav liiv ja tühi väli,Sügise
taevas pilvine;
jõuan tulles metsa äärde,
tuleb nõmmetee.
Männi roheline sammet,
üksik metsatee:
pedak heleroheline,
kask kuldkollane:
Pedak heleroheline,
kask kuldkollane!
Nõmm on sügisele
langend kaenlasse.
Rahvuslik luule on äärmiselt
oluline osa Liivi loomingust, 1890-ndate algul oli ärkamisaja elurõõm vaibunud
ning isamaalist luulet ei kirjutatud. Kuid kui leidsid aset venestamine ja
sisemine langus, tundis Liiv inspiratsiooni,
ta sai ennast isamaaga samastada - nad mõlemad olid haiged.
Ta lendab mesipuu poole
(3. salm)
Oh sina, kes oled sa väljamaal,
kuis õhkad sa isamaa poole!
kes väljamaal oled raskel aal —
kuis ihkad sa tema poole!
Ja puhugu vastu sul surmatuul
ja lennaku vastu surmakuul —
hing tõuseb isamaa poole!
(3. salm)
Oh sina, kes oled sa väljamaal,
kuis õhkad sa isamaa poole!
kes väljamaal oled raskel aal —
kuis ihkad sa tema poole!
Ja puhugu vastu sul surmatuul
ja lennaku vastu surmakuul —
hing tõuseb isamaa poole!
Eripära
Väidetavalt peitub Liivi
luuletuste eripära selles, et ta mitte ei kirjutanud vaid kannatas nad. Tema
luuletused on ootamatu sisuga ning lugeja ei suuda lõppu ette aimata. Juhan
Liivi ainukese mõjutajana on mainitud Heinrich Heinet, kuid südamelähedased
olid talle ka Lermontov ja Aleksei Koltsov. Liivi hilisemas loomingus mõjutused
puudavad, seal peegeldub vaid Liivi enda tundemaailm.
Liivi mõju
Mitmed luuletajad on saanud
mõjutusi Liivilt ning mõnel määral on neid peetud ka Liivi loomingu jätkajateks
(nt J. Mändmets ja J. Lintrop). Siiski ei toonud Liivi lüürika värskendavat
mõju tolleaegsesse kirjandusse, sest tema tööd ilmusid hiljem. Sellegipoolest
leiab Liivi mõjutus nii G. Suitsu kui ka E. Enno teostes. Hoolimata sellest, et
Liivi loomingut on palju tõlgitud, jäävad mõjutused eesti kirjanduse piiresse,
sest väärtuslikumat osa tema loomingust ei ole võimalik tõlkida.
Juhan Liivi koos teiste eesti suurkujudega on kasutatud Loone Otsa näidendis
„Koidula Veri“. Etenduses kujutatakse
Liivi kui Lydia Koidula ja tsaar Aleksander II ühist poega, kellel on õigus
Poola troonile.
Vaimuhaigus ja kurvad aastad
Juba lapsepõlvest saati kannatas
Liiv neurasteenia all. Esimesed tagakiusamisideed tekkisid tal olukordades, kus
ta tundis täielikku tüdimust. Sellistel hetkedel muutusid tema arusaam
reaalsusest ja inimhinnangud ülekohtusteks - seda nii sugulaste, töökaaslaste
kui ka hoolitsejate puhul. Eriti lõi
Juhan Liivi vaimne tasakaal kõikuma suure väsimuse või pingutuse ajal, nt mõne
teose kirjutamisel. Tervist halvendas ka
Liivi hoolimatus toidu suhtes, sest kirjutades unustas ta söömise.
Kõige kurnavam oli Juhan Liivi
„Varju“ kirjutamine. Hoolimata sellest, et protsess võttis aega vaid 8-9 päeva,
oli see kirjaniku niigi nõrgale kehale liiast. Peagi mõistisd tema tuttavad, et
mees on vaimuhaige. Liivi nõrgendasid mitmed ebaõnnestumised „Varjuga“. Ta oli
eeldanud kiiret kuulsust ja raha, kuid tegelikult keeldusid mitmed kirjastajad
Tartus teost avaldamast. Õnneks anti
1894. aastal raamat välja Tallinnas, kuid siis oli Liiv juba vaimuhaige.
1893.a märts - 1894. a märts on
kõige kurvem periood Juhan Liivi elus, tema vaimuhaigus süvenes ning kirjutised
puuduvad.
1894. aasta veebraris leidis aset
käsikirjade põletamine. Tema seisukord muutus ohtlikuks nii kirjanikule endale
kui ka lähedastele (esines vägivaldusust). Sama aasta märtsist juunini viibis
ta Tartu närvikliinikus, kus põdes läbi haiguse ägedama järgu.
Aastatel 1895-1902 ei olnud
paljud inimesed kindlad, kas Liiv üldse veel elab, sest temast ei olnud midagi
kuulda. Siiski astus mees kontakti välimaailmaga ja kirjandusega aastal 1902.
Loomingu poolest oli periood rikas, 1904. aastal ilmus kirjatööde kogumik.
Lisaks tagakiusamishirmudele
tekkisid kirjanikul ka väärkujutlused oma isiku, mineviku ja tuleviku kohta - näiteks
arvas ta enda olevat Poola kuningas, keda rahvas troonile ootab. Hoolimata
kehvast vaimsest tervisest jätkas ta luuletamist. Samasse ajajärku kuulub ka kuulus juhtum -
toimus Estonia teatri ehitamine ning Liiv oli raha puudumisel soovinud oma
riided sinna annetada, kuid linnavaht takistas teda.
Viimased kaks aastat tema elust
on äärmiselt nukrad – Liiv hääbus nii kehaliselt kui ka vaimselt ning ei
kirjutanud enam. Peale pikka haigust
suri Liiv 18. novembril 1913, ta oli siis 49-aastane.
Peale surma avaldasid kõik
ajalehed talle järelhüüdeid ja meenutasid suurkuju heade sõnadega.
Liivil oli kaheksa aastat kestev
romaan Liisa Goldinguga, kellelega ta pidas regulaarselt kirjavahetust
ning keda ta usaldas kõige enam. Just
Goldingule kirjutas Liiv nii oma rahamuredest kui ka kõigest muust elus
toimuvast. Nende romaan lõppes kurvalt
ja ootamatult, sest Liiv oli liialt haige, et seda jätkata. Juhan Liiv ei
unustanud Liisat siiski kunagi täielikult ning naine jäi talle mälestuseks
headest aegadest.